Det er ingen hemmelighed, at jeg har en stor kærlighed til
portvinshuset Ramos Pinto. Deres kunstplakater og husets historie har
fascineret mig fra det første besøg tilbage i år 2001, hvor jeg så de gamle
kontorlokaler, kunstudsmykninger og effekter fra arkivet, inden deres museum
officielt åbnede.
Og så ikke at forglemme laver de udmærket portvin i begge
afdelinger – altså såvel en fremragende serie af tawny med alder som delikate
vintages. Sidstnævnte har dog tidligere ofte stået i skyggen af de store vintagehuse,
men synes fortjent at have fået mere opmærksomhed og hæder de senere år.
Som eksempel kan nævnes, at James Suckling i sin bog
”Vintage Port” fra 1990 placerer Ramos Pinto i femte og sidste kategori i det
klassificeringshierarki, han oplister. Ganske ufortjent efter min mening, da
huset gang på gang har overrasket ved horisontale smagninger i f.eks. The
Vintage Port Club. Efter min mening bør Ramos placeres lige under de helt store
mærker, når det gælder vintage. Medium søde, delikate, indbydende og florale –
nogle vil sige lidt feminine i stilen, hvis man tør referere sådan en
betegnelse i disse #MeToo tider.
Af ovennævnte årsager takkede jeg ja til et gæstebesøg i
Portvinsklubben af 1981, som er hjemhørende i København, da de forleden havde
Ramos Pinto på programmet. Der var tale om en vertikalsmagning af vintage fra
1970 til 1991, hvortil siden føjede sig en Magnum fra 1960, venligt doneret af
et af klubbens medlemmer.
Aftenens første vin var dog en Ramos Pinto LBV fra 1985
serveret blindt som aperitif. Den kunne man så nippe til, mens klubbens
tidligere formand Robert Heinrich Metasch fortalte lidt om husets historie. Ramos
Pinto var frem til 1990 ejet af efterkommere af grundlæggeren Adriana
Ramos-Pinto eller broderen António. Siden salget til champagnehuset Louis
Roederer har det dog stadig været familiemedlemmer, som står i spidsen. Da João
Nicolau de Almeida (tv. på billedet) i 2016 gik på pension, overtog Jorge Rosas direktørposten,
mens Ana Rosas (th. på billedet) allerede på det tidspunkt havde overtaget positionen som chefwinemaker.
Ses bort fra Vintage 1960 blev vinene serveret semiblindt. Nedenfor
følger mine noter fra smagningen. Da klubben afgiver point efter 20 skalaen,
gør det samme sig gældende her. Nogle af min karakterer kan måske synes lidt
lave, men her må jeg erindre om, at en karakter på 10 angives som en passabel
vin og en på 11 som en god vin.
LBV 1985: Rødbrun. Mørke bær, cassis, tørrede frugter og
mokka i næsen. Mørk og intens, lidt rustik og ikke så kompleks, pebret og
krydret og med pebret hale (11).
Vintage 1960: Utrolig flot farve og flot skær, lys rødbrun
med orange kant. Dejlig duft af blomster, violer og røde bør, især jordbær.
Elegant og floral med røde bær og lidt peber, harmonisk og stadig med fint liv,
selv om årgangen generelt regnes for at have peaket for længe siden. Det
skyldes måske et længere vil på Magnum. En dejligt glas (18).
Vintage 1970: Meget lys, orangebrun som et aldret hvid. Duft
af orangeskal og lidt mandler, oxideret. Indbydende nok med smag af mandel og
orange, men helt uden frugtpræg (12).
Vintage 1980: Mørk rubin, meget dyb og mørk, næste uigennemsigtig.
Mørke bær som hyldebær samt violer. Godt med krydret frugt i første omgang,
derefter lidt flere nuancer og florale noter samt bløde integrerede tanniner. Ved anden gennemsmagning fremstod den dog lidt
vel kompakt med marmeladepræg og uden de store nuancer, hvilket trak ned (15).
Vintage 1982: Første flaske var tydeligt med fejl, men jeg
fik heldigvis lidt af en anden. Rødbrun, lidt uklar. Ekspressiv duft med mørke
bær, viol og blomster samt lidt grønne noter som mentol. Intens og flot
struktureret i munden med røde bær, violer og blomster, harmonisk med fin, lang
hale. Et dejligt glas i typiske Ramos stil (18).
Vintage 1983: Rubin, medium intens og flot rød kant.
Ekspressiv og flot næse med røde bær og florale noter. Elegant og floral, men
også intens og fyldig, harmonisk og med lang let krydret hale. Også et rigtigt
godt glas (18).
Vintage 1985: Mørk rubin med brun kant, meget intens.
Blomster, brombær og violer i næsen. Blød i munden, intens og delikat, tør og
floral, pebret hale (17).
Vintage 1991: Lys, brun med lys kant og rød kerne og et
orange skær, let tåget og uklar. Markant duft at gummi og apotek, som dog aftog
med tiden, floral med røde bær. Røde bær og blomster i munden, elegant, men
lidt vel let, savner struktur (10).
Et par af vinene kræver lidt ekstra ord. Vintage 1970 var
tydeligvis oxideret og fremstod på alle måder mere som en hvid portvin med fadlagring
end en vintage. Når man ihukommer, at der er tale om en klassisk år med vine,
der er spået et langt liv, må den siges at have udviklet sig alternativt,
hvilket givet ikke har været meningen. Når det er sagt, var den faktisk
godkendt i smagen. Vintage 1991 må siges at være skuffende. Nok er året ikke
det største, men en vin fra 90´erne bør have mere kraft og farve. Om der var
tale om en fejl, tør jeg ikke sige, men i så fald gjaldt det flere flasker.
Ved den efterfølgende afstemning blandt deltagerne kom
Vintage 1960 på førstepladsen forfulgt af Vintage 1983 og Vintage 1982 – altså
de samme vine, som jeg selv ratede højest. 1983 har endnu ikke skuffet mig og
sidder i disse år lige i skabet. Vil du læse mere om Ramos Pinto Vintage 1983
samt de udgaver på enkeltdruer, som João Nicolau de Almeida lavede samtidig, så
se her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar