fredag den 8. marts 2024

Årets gang i vinmarken 1 – Vinterbeskæring

 


Det skulle jo næsten prøves. Efter mange års skriveri om portvin og vin og efter utallige smagninger, vil jeg nu prøve at stå i den anden ende af processen. Ude i vinmarken med jord under fødderne og beskærersaks i hånden. 

Det er nu ikke helt ukendt land, jeg betræder. Under mange besøg på vingårde har jeg vandret i vinmarker og fået fortalt om årets gang og de mange processer. I min egen baghave har jeg selv beskåret og opbundet en enlig stok med spisedruer. Jeg har også skrevet om vindyrkning i Danmark for Haveselskabets blad Haven og i den anledning besøgt en dansk vinavler, ligesom jeg løbende har besøgt flere danske vingårde. Og så har jeg for mange år siden - som så mange unge – plukket druer i Frankrig, nærmere bestemt i Beaujolais. Men nu er det blevet lidt mere seriøst, lidt mere forpligtende og lidt mere tidskrævende, men ikke mindre fornøjeligt af den grund.

Sammen med min bror har jeg nemlig lejet mig ind på en vinmark, hvor vi nu bestyrer en række med 66 vinstokke hos den fynske vinproducent Agger Vin. Druesorten er Solaris – den mest populære grønne drue i dansk vinavl. Stokkene blev plantet i 2011 og har altså nu 13 år på bagen, hvorfor de hos Agger Vin kaldes Gl. Solaris i modsætning til de nyplantede.



Vingården ligger på Sydvestfyn, ikke så langt fra Helnæs. Her har Nicolai Agger i ca. 10 år produceret vin og samtidig haft et anlæg til såkaldt parkgolf. De første 4.000 stokke blev plantet i netop 2011, men siden er flere kommet til, så der nu er i alt 6.000 vinstokke. De 5.000 er med de grønne druer Solaris og Ortega beregnet på hvidvin og hedvin, resten med de blå sorter Rondo og Regent, som bliver benyttet til især rosé og hedvin, men også i de bedste år til rødvin. I 2021 blev Agger Vin i øvrigt udnævnt til ”Best National Producer, Denmark” ved det store vinsmagningsevent, Austrian Wine Challenge.

Nicolai Agger har uden held prøvet at sælge vingården. I stedet har han nu valgt at leje stokke ud til wanna-be-vinbønder som mig og min bror. Som lejer forpligtiger vi os til at passe vinstokkene året igennem og høste druerne sidst i september eller først i oktober, ligesom vi inviteres med på sidelinjen i kælderen, når vinen skal laves. Til gengæld får vi efterfølgende udleveret en antal vinflasker svarende til det lejede antal stokke – og for vores vedkommende altså med hvidvin på Solaris.



Forleden var så første dag i vinmarken, idet der skulle vinterbeskæres, så de gamle vinranker fra sidste års høst blev fjernet. Med saksen i hånden vandrede vi rækken igennem og beskar efter anden knop på hver sidegren. Knoppen skulle dog helst være opadvendt, hvilket gør det nemmere at lave espalier. 



Det valgte opbindingssystem hos Agger Vin er som så mange andre steder Guyot-metoden – nærmere bestemt enkelt Guyot med flad bue, hvor den frugtbærende gren ligger langs den nederste tråd hen til den næste vinstok. Enkelt steder er der dog også dobbelt Guyot, altså med en frugtbærende gren til hver side.



Efterfølgende blev de afklippede grene samlet sammen på en trillebør og kørt væk. Godt to timers arbejde, som i løbet af året vil blive fulgt af andre arbejdsdage, hvor der skal etableres espalier, beskæres og udtyndes blade samt ikke mindst høstes.



Målet med initiativet er selvfølgelig ikke kun af få nogle flasker hvidvin hjem i kælderen. Men også hyggeligt samvær og at lære noget. At blive klogere. Som vinskribent har jeg altid søgt at få indsigt i alle aspekter af vinens verden og dermed også i arbejdet, der foregår i marken og i kælderen. At prøve tingene selv, er altid en god lærdom. Og det vil under alle omstændigheder givet højne min respekt for den indsats, de mange vinbønder gør hvert eneste år.

Jeg vil løbende her på bloggen berette om årets gang i vinmarken, ligesom jeg afsluttende vil præsentere resultatet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar