I The Vintage Port Club har vi af og til en såkaldt teknisk
smagning. Det er smagninger, hvor vi ikke blot nyder god portvin, men samtidig
har sat os for at lære noget. Temaerne kan være forskellige. Terroir,
dekanteringstid, enkeltdrue portvine for at nævne nogle eksempler. Eller kunsten
af blende portvin.
Sidstnævnte smagning fandt sted i marts måned i år, hvor
masterblender Ana Rosas fra Ramos Pinto gæstede klubben og fortalte om, hvordan
man blender portvin. Hun havde også venligt medbragt en flot, lille boks til
alle, hvor der var ingredienser til selv at prøve at blende. Boksen indeholdt
et basisblend af deres Andriano White Reserva samt små flasker med 12 års hvid
port, 18 års hvid port og en hvid Colheita fra 1964. Opgaven var så at tilsætte
de rette mængder af de ældre portvine for derved at ramme smagen af den
endelige portvin.
Det blev en dejlig og lærerig aften, som du kan læse mere om
her. Derfor var mine forventninger også store, da Ana Rosas nyligt igen indbød
til Master Class om kunsten at blende. Denne gang på Børsen i forbindelse med Henrik
Oldenburgs årlige Portvinsfestival. Og denne gang ikke med en White Reserva,
men den ypperste Tawny i husets portefølje – deres 30 års Tawny.
Indledningsvist fortalte Ana Rosas og husets direktør Jorge
Rosas om Ramos Pinto, deres quintaer og deres vine, hvorefter vi smagte deres
serie af Tawny med alder, som hører til blandt mine favoritter:
10 års Tawny: Mørk rødbrun, orange kant. Røde bær, lidt
nødder og appelsinskal. Kraftig i smagen med hasselnød, frugt og bær, fin
balance, god syre og en lidt krydret kant.
20 års Tawny: Tawnybrun. Aromatisk med hasselnødder, valnød,
tørrede frugter, lidt figen og lidt appelsinskal eller citrus. Dejlig blød og
intens i munden, god kompleksitet med nødder og tørrede frugter, flot
syrebalance, som skjuler sødmen, dejlig eftersmag.
30 års Tawny: Flot tawnybrun. Frisk næse med mandel,
hasselnødder, tørrerede frugter og appelsinskal. Blød og behagelig i munden med
mandel, kanel, lidt brun farin, elegant med god fylde og kompleksitet samt lang
dejlig eftersmag.
Den sidste var samtidig den vin, vi skulle prøve selv at
ramme, når vi blendede portvin. Alle var blevet udstyret med en flot, stor
kasse, hvis indhold Ana Rosas præsenterede for os. Først og fremmest en flaske
med et basisblend, som nogenlunde matcher alderen, men manglede den rette
karakter og kompleksitet. Derudover var der mindre flasker med 18 års Tawny, 40
års Tawny og Colheita 1985 samt tre små flasker med 60 års Tawny, Colheita 1924
og Colheita 1900. Dertil kom en kolbe, et par måleglas og pipetter. Udstyret
var altså i orden. Nu skulle der arbejdes.
På Anas opfordring startede vi med at hælde 20 ml af det 30
års basisblend i tre forskellige glas. Næste skridt for mit vedkommende var at
hælde 5 ml af henholdsvis 18 års, 40 års og Colheita 1985 i hver af de tre
glas. Nu skulle der duftes. Det var tydeligt, at basisblend manglede
kompleksitet og tyngde, men hvad ville de tre tilsætninger give?
I glasset, hvor der var tilsat 18 års Tawny, var der
umiddelbart sket meget rent aromatisk. Men ikke i den rette retning. Hvad den
vandt i friskhed, manglede den i intensitet og kompleksitet. Colheita 1985 og
40 års Tawny havde begge øget koncentrationen af de lidt tungere noter. Den
første med en del karamel, som havde ført den betydeligt tættere på målet.
Jeg valgte derfor at arbejde videre med de to sidste glas og
satte den med 18 års ud til siden. Næste skridt var evt. at kombinere de
tilsatte vine samt slutte med de såkaldte ”bonificateurs” – altså de små glas
med endnu ældre vine, som skal tilsættes i meget små mængder og alligevel gør
en stor forskel.
I glasset tilsat Colheita 1985 valgte jeg først at supplere
med noget 40 års for at kombinere de to og derefter 5 dråber af den meget
kompakte og intense Colheita 1900. Det hjalp. Nu havde jeg en god kombination
af nødder og tørrede frugter samt lidt tungere noter som farin og samtidig en
vis friskhed.
I glasset tilsat 40 års Tawny prøvede jeg med 5 dråber 60
års Tawny, som gav en del nøddepræg, samt 5 dråber Colheita 1924. Det var ikke helt
så vellykket. Jeg prøvede derfor igen med små mængder i glasset, hvor
udgangspunktet var Colheita 1985. Jeg tilsatte yderligere 3 dråber Colheita
1924 og lidt mere Colheita 1985 for at gå lidt mere orange og karamelpræg.
Her stoppede forsøget. Jeg var efter min bedste
overbevisning tæt på at nå i mål både farvemæssigt og aromatisk, selv om der
selvfølgelig stadig var forskelle. Men den blev udmærket og ikke langt fra
husets stil.
Jeg havde brugt fire forskellige vine foruden mit
basisblend, som selv var en blanding af op mod 15 forskellige vine. Det samme
gælder den tilsatte 40 års, som jo i sagens natur også er et blend. Ifølge Ana
Rosas kan der i alt være brugt mere end 50 forskellige vine i det færdige
blend. Respekt.
Processen er lang, hvor der hele tiden bygges lag på lag på,
noteres, duftes og smages. En svær øvelse, som kræver sin mester. Hatten af for
det store og koncentrerede arbejde, der forgår i kælderen og smagerummet med at
følge vinenes udvikling og hele tiden finde frem til den rette kombination, så
slutproduktet bliver så lig den forrige aftapning som muligt. En kunst, som Ana
Rosas og hendes dygtige kolleger i andre huset mestrer så glimrende.
Inden og efter denne Master Class blev det i øvrigt til lidt
smagninger på selve portvinsfestivalen herunder et særligt fokus på Quinta da Pacheca.
Mere herom følger snarligt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar