søndag den 17. marts 2019

Portvinsmesse i Roskilde 2019


Portvinsmessen i Roskilde er altid et besøg værd. Den kom fint fra start tilbage i 2015 i flotte, men trange lokaler på Hotel Prindsen og rykkede året efter til den nuværende lokalitet Hotel Scandic. Ok, lokalerne er måske lidt slidte, men der er mere plads og portvinen er god, hvilket vel er det væsentligste. Der bliver skænket portvin af høj kvalitet ved de fleste borde, og så er der ikke mindst adskillige producenter, som er mødt frem for at italesætte deres portvin. Og det sidste tæller højt, når jeg vurderer værdien af en portvinsfestival.
I år var ingen undtagelse. Her var der god lejlighed til en lille snak og et gensyn med bekendte fra Portugal samt enkelte nye bekendtskaber – og der var mulighed for at nyde adskillige fine glas portvin.
Normalt vælger jeg et fokuspunkt ved sådanne smagninger, f.eks. i form at et hus, men denne gang havde jeg ingen dagsorden ud over at få en snak med producenterne og smage evt. nyheder. Men enkelte kortfattede noter blev det dog til.
Jeg lagde ud med at besøge Pass the Port og Selmer Vin, hvor jeg fik hilst på det vanlige trekløver: Miguel Braga fra São Leonardo, José Guedes fra Quinta das Lamelas og Pedro Carneiro fra Blackett. Her smagte jeg bl.a. en udmærket 10 års hvid fra Lamelas, blød og rund, let krydret og med fin balance.


Efter en god snak med Carlos Flores fra Andresen samt en lille smagsprøve på husets kunnen gik turen til Dalva og Quinta da Ventozela, hvor Elsa Couto skænkede et glas Vintage 2012:  Mørke bær med let krydret undertone, bløde tanniner, dejlig drikkelig, men måske ikke med så stor kompleksitet.


Ved siden af hilste jeg på Oscar Quevedo, som bød på to vine. Først Quevedos Bio Port Reserva Ruby – en økologisk vin, mørk med lilla kant, nærmest uigennemsigtig og med dejlig friskhed, grønne noter og lidt mynte. Antallet af økologiske portvine stiger – kvaliteten ditto. Derefter Vintage 2016, som selvfølgelig var betydelig mere fyldig og kompleks med markante integrerede tanniner, solbær og hyldebær og fint krydret. Egentlig ganske elegant her og nu, men også med pænt potentiale.


Efterfølgende et kort stop hos Stefano Marello fra Kopke og Sogevinus. Et lille glas Kopke Colheita i glasset, men da huset blev gennemsmagt sidst i 2018, blev det uden noter denne gang (læs om Kopke her).


Hos Drik Portvin var Torben Mandrup denne gang ledsaget af Elizabete Almeida fra DR – et forholdsvis nyt hus, som især udmærker sig på Tawny og Colheita siden. Det smagte jeg to glimrende beviser på. Først deres 50 års hvid, som var flot lys orangegylden med kokos, mandel samt orangeskal, stor kompleksitet, tilpas fedme, sød men med fin syre til at balancere. Dernæst smagte jeg DR 30 års Tawny – et glimrende glas, orangeskal, mandel, fin balance og let cremet.


Næste bekendte var Pedro Pintao fra Pocas – en god stabil producent som leverer fint tilgængelige LBV og Vintage i en fin prisklasse og ditto på Tawny og Colheita siden. Jeg smagte en udmærket vintage, blød med venlige tanniner, brombær, intens, let krydret og pebret hale.
Fik I forbifarten lige hilst på Carlos Agrellos fra Quinta da Romaneira hos vintageportvin.dk, men da jeg lige havde været til winemakersdinner med ham et par dage før, gik turen hurtigt videre.


Hos Otto Suenson fik jeg en lille snak med Bernardo Carvalho fra Quinta de Santa Eufemia – en mindre familiejet quinta, som jeg på et tidspunkt gerne vil gå lidt mere i dybden med. Jeg smagte deres 30 og 40 års Tawny og foretrak nok den mere elegante yngling frem for den 10 år ældre og mere robuste og rustikke 40 års.
Endelig kom der også et glas moden Vintage i glasset i form af Borges 2004 – en fin, modnet vin, afrundet og med diskrete tanniner, blød og intens.


Afsluttende lod jeg mig overtale til at prøve en Cocktail hos Hotel SP 34, som jo har et flot og stort udvalg af portvine. Jeg smagte en cocktail baseret på Dalva Colheita 2007. Smagen var sådan set fin, men jeg er indrømmet ikke den store cocktaildrikker, så foretrækker så afgjort port for sig. På den anden side har jeg intet imod innovation og nye tiltag målrettet nye kundesegmenter. Så for mig er det helt fint, at der produceres pink port og eksperimenteres med diverse drinks baseret på portvin.
En fin dag i portvinens tegn. Næste års Portvinsmesse finder sted lørdag den 29. februar 2020 og igen på Hotel Scandic.

1 kommentar:

  1. Hej Bjarne tak for din "tur" lige et spørgsmål må man godt kalde en hvid portvin for 50 års ? når man kun må kalde en alm. Tawny for 40+ og ikke en 50 års osv.

    SvarSlet