mandag den 6. august 2018

Vinøst, kære Watson


Mange benytter sommerferien til at læse tykke romaner, og især krimier passer fint til sol, varme og strand. Jeg fik også læst nogle stykker i sommeren løb, men valgte som vinskribent at kombinere de to ting. Altså ikke forstået sådan, at jeg sad med et glas køligt hvidvin, hver gang jeg åbnede en bog. Men jeg valgte at læse et par krimier, som foregår i vinens verden.
Detektiver og nydelsesmidler er ikke hinanden fremmed. Tænk bare på Sherlock Holmes opiumspibe eller kriminalkommissær Morses fadøl. Så selvfølgelig er der også detektiver, der holder af god vin, men ikke kun det. Der er krimier, skrevet af vinkendere, og hvor vinen er omdrejningspunktet for en væsentlig del af handlingen.
Taler vi om vindetektiver vil man nok umiddelbart tænke på virkelige opdagere, der afslører svindel i vinverdenen – og den slags er der desværre en del af. De høje priser på sjældne eller gamle vine frister – og i takt med at falsknerierne bliver mere og mere professionelt udført øges også detektivarbejdet.
Et andet parallel mellem vinens og krimiens verden er den såkaldte deduktive metode, hvor man konkluderer ud fra en række opstillede præmisser. Sådan har detektiver båret sig ad siden den første af slagsen, Edgar Allan Poes C. Auguste Dupin, som var en af inspirationskilderne til Arthur Conan Doyles Sherlock Holmens, der ud fra sin videnskabelige iagttagelsesevne og sin encyklopædiske viden deducerer sig frem til mangt og meget.
Har man selv nørdet med blindsmagninger af vin, vil man kunne se ligheden. Farven, duften, smagen og følelsen i munden giver spor, der sammen med ens viden om druesorter, klima, vinregioner og fremstillingsmetoder fører en på sporet af vinens oprindelse og identitet. Vinøst, kære Watson.
Derfor kan det som nævnt ikke undre, at de to verdener har fundet sammen i adskillige krimiserier.
Det sker f.eks. hos den canadiske vinskribent Tony Aspler, som har udgivet tre små krimier med sit alter ego, vinkritikeren Ezra Brandt som hovedperson. Ezra Brandt rejser ud i verden i alle tre bøger. I ”Blood Is Thicker Than Beaujolais” er han med til festlighederne i forbindelse med frigivelsen af Beaujolais Noveau, hvor et lig af en kvinde kastes ned i den vinkælder, han befinder sig i. I ”The Beast of Barbaresco gælder det en seriemorder i Piedmonte og afsløringen af hemmelige intriger under en lokal vinkonkurrence, hvor Brandt er dommer.
Og endelig rejser han i ”Death on the Douro” til Dourodalen, hvor en gammel ven og portvinsproducent er udsat for en række mystiske hændelser – og der opstår paralleller til den gamle historie om Baron Forresters druknedød på Dourofloden. Undervejs diskuteres der også portvin vs. Bordvin, hyppigheden af Vintage-deklareringer og værdien af fodpresning: ”God gave us feet, Ezra was convinced, so that we could make wine because the food is the ideal tool for this purpose.”
Tony Asplers tre bøger – i et gammelt interview har jeg set en fjerde lovet, men den er desværre aldrig udkommet – er god underholdning, som fint formår både at være krimier og vinhistorier uden at blive for detaljeret og nørdede.
Det samme kan desværre ikke helt siges om en anden serie, Winemaker Detective Mysteries Series, af franske Jean-Pierre Alaux og Noël Balen, som har vinkenderen og winemakeren Benjamin Cooker som hovedperson. I ”Treachery in Bordeaux” gælder det et attentat mod en række fade i kælderen på et vinslot i Bordeaux. Benjamin Cooker tilkaldes og prøver at redde vinen og samtidig forsøge at opklare, hvad der er hændt. Igen er der tale om god underholdning, hvis man er vininteresseret, men nørderierne er dog ved at tage overhånd – i al fald i det første bind, som er rig på udredning af kemiske processer – på bekostning af spænding og intrige. Titlerne på nogle af de øvrige bind i serien afslører, at vi stadig befinder os i Frankrig: ”Nightmare in Burgundy”, ”Cognac Conspiracies” og ”Requiem in Yquem” for blot at nævne tre.
Og der er andre serier, som venter, hvis næste sommer bliver som denne. Forfattere som Ellen Crosby ("The Merlot Murders”, ”Riesling Retribution" og "The Sauvignon Secret" m.fl.), Michelle Scott (“Murder Uncorked”) og Nadia Gordon (”Silenced by Syrah”) skal da givet også læses på et tidspunkt. Det samme gælder den danske vinskribent og forfatter Niels Lillelunds ”Bibendum”, som foregår i den Københavnske vinverden.
Man bliver helt tørstig ved tanken. Måske man alligevel skulle prøve at læse med et glas køligt hvidvin ved sin side…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar