tirsdag den 14. august 2018

Vintage 2016 – del 2


2016 bliver som allerede nævnt i min rapport om Sogrape et klassisk år, hvad angår Vintage portvin. Det skal derfor blive spændende løbende at smage vinene. Jeg regner med at smage en stor del af dem i begyndelsen af september, hvor jeg er inviteret til fejringen af Port Wine Day i Porto herunder en smagning af Vintage 2016.
Men under mit sidste besøg dernede i juni fik jeg lejlighed til at prøvesmage et lille udvalg. Jeg har ikke givet point, da der var tale om fadprøver smagt under korte besøg på henholdsvis Cálem (hvor jeg smagte fire udgaver fra Sogevinus) og Andresen i selskab med henholdsvis Stefano Marello og Carlos Flores. Noterne er derfor lidt kortfattede.


Andresen Vintage 2016 (cask sample): Mørk rubin, lilla kant. Frisk frugt, kirsebær og hyldebær, lidt floral og lidt kærnemælkspræg i næsen. Fint med frugt og syre, elegant stil med florale noter, kraftige tanniner og pebret, lidt brændende eftersmag. Lovende potentiale.


Kopke Vintage 2016 V (cask sample): Et blend af 60 % vinhas velhas (gamle vinstokke med forskellige sorter) fra Quinta de S. Luiz (billedet nederst) og 40 % touriga nacional. Mørk rubin, næsten sort med lilla kant. Duft af mørke bær som solbær, fint balanceret, let, meget intens med bløde tanniner. Blød og fint drikkelige nu, pebret hale.
Barros Vintage 2016 (cask sample): Blend af 40 % touriga franca, 30 % tinta roriz, 20 % touriga nacional og 10 % tinta barroca fra Quinta da Galeira.  Mørk med lilla kant. Meget ekspressiv i næsen med brombær, hyldebær og balsamico. Brombær og andre mørke bær, kraftige men bløde tanniner, lang hale.


Burmester Vintage 2016 (cask sample): Blend af 50 % touriga nacional og 50 % touriga franca fra Quinta do Arnozelo. Mørk rubin. Floral og elegant med duft af røde bær og jordbærgrød. Let og meget blød, ikke kompleks, men meget indbydende og lækker her og nu.
Calém Vintage 2016 (cask sample): Blend af 30 % touriga nacional, 30 % touriga franca, 30 % tinta roriz og 10 % sousão. Mørk rubin. Mørke bær, men også lidt grønne noter og mynte, fint krydret, lang hale. Lidt mere lukket end de andre. Pænt potentiale for udvikling over årene.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar