Har du besøgt Douro under høsten i efteråret, er du måske blevet indbudt til at hoppe op i det gamle granitlagar på quintaen og hjælpe med at fodtræde druerne, som senere skal blive til portvin.
Fodtrådt, ”Food
Trodden”, er netop titlen på en ny bog om portugisisk vin, skrevet af Simon J
Woolf og Ryan Opaz – og med fotos af sidstnævnte. Og lad det være sagt med det
samme. Er man som jeg vild med autentisk portugisisk vin, er bogen en stor
fornøjelse at læse.
I Simon J.
Woolfs forord bliver bogens udgangspunkt og formål formuleret som et forsøg på
at besvare spørgsmålet: Hvorfor påskønner den vinelskende verden portugisisk så
lidt? Tro mig. Det samme spørgsmål har jeg også ofte stillet mig selv, selv om
de senere år dog har bragt langt større og velfortjent international
anerkendelse.
I første
kapitel er afsættet vinfestivalen Simplesmente Vinho, som blev etableret i 2013
af Mateus Nicolau de Almeida og João Roseira fra Quinta do Infantado.
Sidstnævnte har siden været primus motor i den årlige festival, der finder sted
parallelt med den store og mere strømlinede og kommercielle vinfestival
Essencia do Vinho i Porto. Dermed signaleres det også, hvad det er for en del
af den portugisiske vinscene, som forfatterne dedikerer sig til. Som
de selv formulerer det om festivalen:
”Like a movie trailer, it tantalised with the
promise of things to come. And it heralded the start of a new age for
Portuguese wine: one that would be more uncompromising, more diverse and more
exciting than anything that went before.”
Vi taler om såkaldt
”handcrafted” vin fra primært små uafhængige producenter og boutique-wineries
med fokus på minimal indgriben og f.eks. økologi og biodynamik. Vi snakker om
winemakere, der går deres egen vegne, er innovative, har fokus på oprindelige
druesorter og terroir og sværger til gamle traditioner, men i en moderne
kontekst.
Foruden at
fortælle om Simplesmente Vinho er første kapitel såvel historisk som kulturelt
funderet. Her berettes om Marquis de Pombal og demarkeringen af Douro, om
Salazartiden og de mange statsejede kooperativer, om det nærmest uoversættelige
begreb saudade og fadosang, om gamle blandede vinmarker, vinha velhas,
og fodpresning af druer i lagares.
De
efterfølgende kapitler har fokus på de mest kendte regioner: Vinho Verde,
Douro, Dão, Bairrada og Alentejo samt mindre kendte eller lidt glemte regioner
som Colares og Madeira. Særligt interessant er beretningen om traditionen med
talhas i landsbyen Vila Alva i Alentejo – såvel på mikroniveau, hvor en enkelt
lerkrukke er i brug bagerst i garagen, som den nye bølge og de større
producenter, der har genoplivet traditionen.
Vi møder såvel yngre som mere erfarne winemakere som Vasco Croft, Rita Ferreira Marques (Conceito), António Madeira, Álvaro Castro, Filipa Pato, Francisco Figueiredo (Colares), Oscar Quevedo og Pedro Marques. Men selv om bogen koncentrerer sig om de mindre og uafhængige producenter, fortælles også om kommercielle brands som Aveledas Casal Garcia og Sograpes Mateus Rosé, om vindynastier som Symingtons, Guedes, Soares Franco og Blandys og om storproducenter som Sogevinus og Esporão.
Bogen er ikke
bare en hyldest til gamle traditioner og den alternative vinscene. Den problematiserer
også aspekter i den portugisiske vinbranche som f.eks. den rigide Beneficio i
Douro og anden form for bureaukrati i vinlovgivningen, hvor udmærkede vine ikke
opnår regional godkendelse på grund af de stramme regler:
”The rules, regulations and stylistic
requirements that once helped drive quality now stifle innovation and diversity
in winemaking and wine styles. Worse yet, they alienate some of Portugal´s most
innovative winemakers from the organizations which supposedly exist to support
them.”
Der er også et
kritisk blik på trafficking med billige arbejdskraft og på mainstreamvine fra
Alentejo, for som det hedder om Alentejo:
”Your endless dusty plains are punctuated with
gleaming stainless-steel tanks, massive wineries offering up robust red wines
hewn from imported cultivars and irrigated vines. No-one stops to mention that
your parched savannahs might be better suited to cork or olive trees.”
Trods det
velmente og nok også sandfærdige kritiske blik, er bogen som nævnt
indledningsvis en stor opfordring til at interessere sig mere for portugisisk
vin og samtidig en kærlighedserklæring til landet, befolkningen, kulturen og
traditionerne. Det er skøn, inspirerende og flot illustreret læsning.
Simon J.
Woolf og Ryan Opaz: Food Trodden – Portugal and the wines that time forgot”.
Interlink Books 2021, 257 sider.
Læs mere om
Simplesmente Vinho her.
PS: Ses bort
fra bogens titelblad er ovennævnte mine egne fotos og derfor ikke
sammenlignelige med Ryan Opaz smukke billeder i bogen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar