Hvor udviklingen tidligere gik imod industrialisering af vinproduktionen, har der de seneste tiår være en bevægelse i modsat retning. Små håndværksmæssige producenter med minimal indgriben. Naturvin, økologi og biodynamik. Brug af heste i vinmarken, nedgravning af kohorn, spontangæring etc.
En tilsvarende trend er brugen af terrakottakrukker til gæring eller lagring – eller begge dele. Amforavin kaldes det gerne, og selve teknikken har være kendt og brugt langt tilbage i tiden – fx regner man med, at de såkaldt qvevrier har været benyttet i Georgien for 8.000 år siden. Fordelen er kort fortalt, at frugten bevares i højere grad samtidig med, at der foregår en iltning, der blødgør vinen uden at tilføje smagsnuancer som ved brugen af fx egetræsfade.
Brugen af lerkrukker
i mange forskellige udgaver er genopstået de seneste tiår – først i Friuli i
det nordøstlige Italien, i Kroatien og Slovenien og siden i mange andre
vinproducerende lande. Samtidig genopdagede man så at sige vinene fra Georgien,
som ofte tilskrives at være det eneste sted, hvor metoden har været brugt
kontinuerligt op gennem historien.
Men det er
ikke det eneste sted. Også i Alentejo i Portugal har lerkrukker – de såkaldte
talhas – være brugt gennem årtusinder. Og også her har metoden fået en
renæssance, så den ikke kun finder sted i gamle baglokaler i den små landsbyer,
men også hos de store producenter. Ja, ikke nok med det. Talha vin, Vinha de
Talha, har fået sin egen festival og siden 2010 sin egen DOC-status.
Den udvikling
har den amerikanske vinskribent Paul James White nu
skrevet en spændende bog om med titlen ”Talha Tales”. Og ikke nok med, at han
sidestiller brugen af talha i Alentejo med qvevri i Georgien, han mener
yderligere, at traditionen med talha-vin i Alentejo rækker længere tilbage end
tiden med føniker og romere, som man ellers traditionelt mener har indført
teknikken i Portugal og andre lande.
Bogen er
delt i tre hoveddele. Først en omhyggelig redegørelse for Talha-vin såvel
historisk som produktionsmæssigt. Vi hører også om kulturen bag, om fremstillingen
af selve lerkrukkerne og
efterbehandlingen indvendig med såkaldt Pés. Her er der god viden at hente
generelt om brugen af amfora i vinproduktion og specifikt om talha-vin i
Alentejo. Egentlig er betegnelsen amfora-vin misvisende, påpeger Paul James
White. De romerske amfora-krukker blev rigtig nok brugt til at transportere
vin, men ikke til selve produktionen, hvorfor det sådan set er forkert at tale
om moderne amfora-vin. I stedet bør man generelt bruge betegnelsen terrakottavin
eller de forskellige landes egne navne:
”Historically
pots used for fermentation, maturation and storage were much larger, rounder
and considerably harder to move. The correct names for these pots are
Roman dolia, Georgian qvevri, Armenian karas, Spanish tinajas
or Portuguese Talha.”
Rent teknisk
er der store forskelle fra land til land og fra producent til producent. Hvor
qvevri i Georgien fx er gravet ned, står talhaer i Alentejo oprejst. Der er
også stor forskel på, om selve fermenteringen af de knuste druer foregår i
krukken med spontangæring og uden tilsætning overhovedet eller i lagares, om
der bruges fodtrædning, som vi kender det fra portvinsproduktionen, om der evt.
også bruges ståltanke, om krukken smøres med Pés (en hemmelig blanding af
bivoks, fyrretræssagt, olivenolie og krydderurter) indvending eller ej, hvilke
druesorter man benytter, og om der benyttes filtrering eller kun talhaens egen
naturlige filtrering gennem stilke i bunden af lerkrukken. Etc.
Alt dette
fortæller Paul James White om, ligesom han tager os med til produktionen af
lerkrukker og til den lille landsby Vila Alva og dens mange såvel aktive som
inaktive små vinerier for talha vin. Hvad brugen af krukker angår, kan man
faktisk tale om en form for dobbelt-terroir. For det første det terroir, der
kommer fra druerne på marken, jordforhold og mikroklima, men for det andet også
via den ler, som lokalt bruges til fremstilling af talhas. Winemakere matcher
således udvalgte parceller med druer til udvalgte talhas.
Anden del af
bogen er en guide til producenter af Talha vin i Alentejo – både de mindre og
mere håndværksbaserede og regionens store producenter som halvdanske Cortes de
Cima og Herdade de Esporão, som efter revitaliseringen også har kastet deres
kærlighed på lerkrukkerne. Nævnes bør her også navne som Fitapreta, Susana
Esteban, José de Sousa (ejet af storproducenten J.M. da Fonseca) og ikke mindst
Herdade de Rocim, hvor winemakerparret, Pedro Ribeiro og Caterina Viera,
arrangerer den årlige Festival do Vinho de Talha i november – et arrangement,
som også har været med til at udbrede de gamle metoder yderligere.
Hvor
talha-vine omkring årtusindeskiftet var næsten ikke eksisterende og blot
omfattede ca. 1.000 flasker i år 2010, udgjorde produktionen i 2021 i Alentejo
således hele 240.000 flasker centificeret som Vinha de Talha DOC, hvortil
kommer øvrige talhavine, som blot ikke lever op til DOC kravene samt de mange
traditionelle småproducenter, der laver vin i baglokalet til de lokale
restauranter og tascas.
Endelig har bogens
sidste del, som er skrevet af Jennifer Leigh Mortimer, mere præg af turistguide
med afsnit om regionens historie, madkultur samt lidt typiske opskrifter som
brødsuppen Acorda og Porco Altentejana
med svinekød og hjertemuslinger.
Og til slut
et lille kuriosum. Paul James White omtaler vinen Jupiter fra Herdade de Rocim
som Portugals dyreste vin. Der blev i 2021 fremstillet 650 flasker af Jupiter,
som blev solgt for 1.000 Euro flasken. Jeg havde selv den ære at smage den
sidste år ved vinfestivalen Essencia do Vinho i Porto, hvor jeg var med i
juryen, der skulle kåre Portugals 10 bedste vine, og Jupiter endte på en flot
fjerdeplads blandt rødvinene. Flot gået af en vin lagret i en gammel lerkrukke.
Paul James White: “Talha Tales. Portugal´s Ancient Answer to Amphora Wines” kan købes på Amazon
Ingen kommentarer:
Send en kommentar