torsdag den 21. november 2024

Ramos Pinto fragtet med sejlskibet Tukker

 


De smagte vine var anmeldereksemplarer fra producent og importør

 

Historien fortæller, at fragten med sejlskibe var med til at skabe portvinen. De engelske vinhandlere købte rødvin i det nordlige Portugal og udskibede det til hjemlandet – først fra Viana do Castelo og siden fra Porto. For at kunne klare den lange sørejse, blev der tilsat lidt brandy, der så at sige forstærkede vinen. Siden begyndte man så at tilsætte brandy – eller rettere aguardente – tidligere i processen, hvorved vi fik den sødere portvin med højere alkoholprocent, vi kender i dag.

Samtidig er det også en kendsgerning, at mange portvinsselskaber startede som handelsfirmaer, der på egne skibe fragtede vin og andre varer op mod nord, og saltet torsk mv. retur. Og da vi altså taler om tiden fra sidst i 1600-tallet og frem, var der tale om gamle sejlskibe.

Meget er forandret, men med mellemrum opstår der events og projekter, der refererer til historien. I 2017 fejrede Taylor´s f.eks. deres 325 års jubilæum ved at sejle flasker af deres jubilæumsvin fra Vila Nova de Gaia til London ombord en moderne yacht. Vinene var samtidig hældt på flasker i gammel stil.



I år lancerede Ramos Pinto i samarbejde med deres danske importør, Østjysk Vinforsyning, to specialudgaver af deres portvine, som blev sejlet fra Porto til Aarhus på det gamle sejlskib fra 1912, The Tukker. Eventet fra ikke blot en hyldest til den gamle skibsfragt, men også et statement om klima og bæredygtighed. For det første er fragten med sejlskib mere bæredygtig, men for det andet har man også reduceret CO2-forbruget ved at bruge genbrugspapir til etiketter, naturkork til prop og fravalgt de vanlige aluminums- eller plastikkapsler over prop og flaskehals.



”Historien starter på Prowein 2023, hvor vi får idéen sammen med Ramos Pinto om at få en CO2-reduceret portvin sejlet til Danmark. Samarbejdet med A Clean Spirit muliggjorde dette, da de får rom sejlet fra Caribien og hertil på sejlskibe,” fortæller brand manager Michael Øulee fra Østjysk Vinforsyning.

De to vine er henholdsvis deres Tawny Reserva og deres 10 års Tawny fra Ervamoira. Hvor den sidste blot har fået en påskrift på etiketten, som fortæller om projektet, har den første fået sin helt egen etikette i ”gammeldags” stil, ligesom der rent faktisk er tale om et særligt blend. Det fortæller masterblender Ana Rosas.

”10 års Tawny er det samme blend. Men Reserva Tawny er lidt anderledes end vanligt. Vi lavede et specielt blend til lejligheden ved at bruge Reserva Tawny som base, men tilsat andre vine. Der er tale om et lidt ældre blend, men også mere friskt og elegant,” siger hun.

Da hedvin i sin til blev fragtet på fade, havde selve sejlturen også en vis indvirkning på selve vinen, hvor bølgegang og bevægelser fremskyndende aldringsprocessen. Det gøres der f.eks. brug af hos den store producent af Moscatel de Setúbal José Maria da Fonseca, som har eksperimenteret med at genoptage de gamle traditioner med at sejle fade med moscatelvin over Atlanten og retur – den såkaldte torna viagem (læs mere her).

Men i og med, at der her er tale om vin på flasker og ikke på fade er effekten nok begrænset i dette tilfælde. Vinen skvulper så at sige mindre rundt i flasken, ligesom solens påvirkning er mindre på den kortere sejltur fra Portugal til Danmark end en tur tværs over Atlanterhavet og retur.

”Vi ved ikke helt, hvad vi skal forvente. Meget har været sagt om ”torna viagem”, men vi har ikke nogen erfaringer, så dette vil også være en læreproces for os,” lyder det fra Ana Rosas.

 

Jeg smagte de to portvine over to dage ved lidt forskellige temperaturer.



Special Tawny Reserve: Blend af Touriga Nacional, Tinta Roriz, Tinta Cão og Touriga Francesa. Rødbrun, mørk og med rødlig kant. Frisk næse, som stadig har primær frugt som syrnede kirsebær og ribs, men også tawny-noter i form af tørrede frugter og hasselnød. I munden ligeledes stadig med lidt primær frugt, men eller især nødder og tørrede frugter samt en krydret hale, høj og lidt vel skarp syre på bagkanten, men eller ok balanceret. Vandt på andendagen, hvor den blev lidt mere blød og rund, så har brug for lidt luft og tid (88).



Special 10 års Tawny: Blend af Touriga Nacional, Touriga Franca, Tinta Roriz og Tinta Barroca. Tawnyfarvet med orange kant. Tørrede frugter, nødder, valnød og lidt friske figner, et lille touch af appelsinskal. Blød og rund i munden i starten, derefter med fin syre, som giver lidt kant, flot balance, godt med frugt, nødder og tørrede frugter, elegant stil, lang dejlig hale. En rigtig flot 10 års (91).

På anden dag smagte jeg 10 års Tawny op mod en almindelig 10 års, som ikke var fragtet med skib, men jeg kunne ikke registrere forskelle.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar